Wydział Kolejnictwa i Tramwajnictwa

Strona główna
ZOO Akademii

Gdzie był dworzec Brama Oliwska (Am Olivaer Tor)?

1.jpg
Kiedy pojedziecie kolejką SKM do Gdańska, to zwróćcie uwagę na parterowy budynek po zachodniej stronie torów kolejowych, na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia (od jakiegoś czasu paskudnie zamalowany farbami przez młodzież). Architektura tego budynku jest dosyc typowa dla pruskiego budownictwa kolejowego, a duże ozdobne okna wskazują, że nie był to ani budynek biurowy, ani mieszkalny, ani magazynowy. W szczycie budynku od strony torów widnieje nawet dworcowy zegar.
Dworzec przy Bramie Oliwskiej był pierwotnie końcowym dworcem linii kolejowej Berlin - Szczecin/Stettin - Stargard Szcz./Stargard Pom. - Koszalin/Köslin - Słupsk/Stolp - Sopot/Zoppot - Gdańsk/Danzig, będącej prywatną własnością kompanii Hinterpommersche Bahn (Kolej Tylnopomorska). Linia ta powstała w 1870 roku, przyczyniając się do szybkiego rozwoju miejscowości, przez które przechodziła. To właśnie po 1870 roku mała wioska letniskowo-rybacka Zoppot przekształciła się w kilkunastotysięczne miasto. Dzieki istnieniu tej linii letnicy odkryli też Gdynię (Gdingen) pod koniec XIX wieku, a dwie dekady później istnienie tej kolei miało niebagatelny wpływ na decyzję o budowie portu morskiego w Gdyni. 1 lutego 1880 r. linia została upaństwowiona i połączona z przychodzącym od południa Gdańska odgałęzieniem państwowej Ostbahn (Berlin-Königsberg) z którą łączyło się ono w Tczewie (Dirschau). W 1901 między Bramą Wyżynną a Oliwską powstał Dworzec Główny.
Po owym połączeniu obu linii do Berlina, które nastąpiło 1 września 1870 r., stacja przy Bramie Oliwskiej unkcjonuje od 1870 roku do dziś, jako stacja towarowa.


Opracował: prof. wirt. Zoppoter
© by Akademia Rzygaczy Members