Wydział Kolejnictwa i Tramwajnictwa

Strona główna
ZOO Akademii

Z Bramy Nizinnej do Nowego Portu...

Jak doprowadzono kolej do portu w Gdańsku? Trochę dziwnie...
Kolej dotarła do Gdańska w 1852 roku od południa. Była to linia z Bydgoszczy (Bromberg) i Tczewa (Dirschau) stanowiąca odnogę od budowanej wówczas Ostbahn, czyli Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem (Königsberg). Linia ta docierała do dworca Brama Nizinna (Leeger Tor).
1.jpg
Dworzec w Neufahrwasser

Dworzec Brama Nizinna, przy obecnej ulicy Toruńskiej, to była stacja czołowa, pierwszy dworzec w Gdańsku z 1852 roku. Jego nieszczęśliwe usytuowanie (brak połączenia z... portem) było wynikiem niechęci władz wojskowych (tylko tam zgodzili się na "wyrwę" w fortyfikacjach)* i... cywilnych, na które naciskali przewoźnicy wodni i konni...
Ten dworzec obsługiwał ruch pasażerski do 1 października 1896 r., kiedy dla przebiegającej w pobliżu kanału portowego linii tzw. Weichseluferbahn, uruchomiono dworzec pasażerski Brama Wyżynna. Ten tor do Nowego Portu i Dworzec Brama Wyżynna były umiejscowione... poza Gdanskiem, na zewnątrz fortyfikacji. Dworzec Brama Nizinna od tej pory obsługiwał ruch towarowy, wyprowadzono z niego tory w jezdni ulicy Chmielnej do Spichrzów. Resztki tych torów i obrotnic wagonowych można jeszcze zobaczyć na Chmielnej w nieodbudowanej północnej części Wyspy Spichrzów. Od neogotyckiego budynku dworca Brama Nizinna oraz od Spichrzów wyzwoliła Gdańsk w 1945 roku bohaterska Armia Czerwona...

*Przepisy fortyfikacyjne zostały zniesione dopiero w 1901 r. Do tego czasu pruskie władze wojskowe bardzo utrudniały jakiekolwiek próby działalności budowlanej w pasie wałów i fos otaczających miasto.


Opracował: prof. wirt. Zoppoter
© by Akademia Rzygaczy Members