Wydział Kolejnictwa i Tramwajnictwa

Strona główna
ZOO Akademii

Lębork - Bytów

Cofnijmy się w czasie...

Jest pierwsza połowa XX wieku. Ściśle mówiąc okres między 1902 a 1945 rokiem. Na peron dużej pięciokierunkowej stacji kolejowej Lauenburg (po 1945 Lębork) podstawia się kilkuwagonowy skład prowadzony parowozem tendrzakiem. To lokalny pociąg osobowy do Bütow (Bytów), którym przemierzymy 55 kilometrów wśród lasów, pól i jezior zachodnich Kaszub albo, jak kto woli, wschodniego Pomorza. Wsiadamy do dwuosiowego wagonu 3 klasy i zajmujemy miejsce przy oknie. Nagle świiiist, nagle gwiiiizd, potężne fuknięcie pary pod ciśnieniem, lekkie kołysanie i przesuwający się do tyłu peron. Jedziemy w stronę Gdańska, ale zaraz skręcamy ostrym łukiem w prawo na południe. Po 2 km pierwsza śliczna stacyjka Finkenbruch (obecnie Lębork Dretowo). Dalej jedziemy doliną Okalicy wśród pięknych lasów.
Jakiś kilometr przed stacją Wussow (Osowo Lęb.) przejeżdżamy pod wiaduktem drogowym i przepustem nad rzeczką. Zaraz za Wussow jedziemy kamiennym wiaduktem nad droga, mostkiem nad rzeczką i stajemy na stacji Gross Massow (Maszewo). Dalej las, jazda po dwóch wiaduktach, jazda pod trzecim wiaduktem i wtaczamy się na stację Zewitz (Cewice) z okazałym ceglanym dworcem. Ruszamy dalej, po długim nasypie dojeżdżamy do stacji Wutzkow (Oskowo), skąd wzdłuż drogi Lębork - Bytów dojeżdżamy do kamienno-ceglanego mostu nad Łupawą, za którym czeka następna stacja Helenenhof (Kostroga). Dalej wiaduktem nad droga do Bytowa prosty tor prowadzi nas do stacji Schwarz Damerkow (Czarna Dąbrówka).
Dalej wśród pól uprawnych jedziemy do stacji Jerskewitz (Jerzkowice), skąd przez zalesiony wykop jedziemy do znajdującej się w lesie stacji Jassener See (Jasień), którą dzieli spora odległość od wsi. Stamtąd wśród iglastych lasów i pod kamienno-ceglano-stalowym wiaduktem tor prowadzi nas do stacji Neukrug (Soszyca). Kolejnym mostem nad Słupią jedziemy wśród pól do Pomeiske (Pomysk Mały). Dalej między jeziorami i pod wiaduktem drogowym jedziemy na południe. Wkrótce równolegle do naszego toru widać tor linii Lipusz - Bytów i wjeżdżamy na dużą czterokierunkową stację Bütow (Bytów). Koniec podróży. Jeden z czterech pociągów na dobę kursujących po naszej linii skończył bieg.
Mamy rok 1945. Wojownicy obłąkańczej i zbrodniczej ideologii wysadzają w powietrze wiadukty na naszej linii kolejowej. Wojownicy drugiej obłąkańczej i zbrodniczej ideologii kradną tor i urządzenia.
Mamy rok 1947. Wojskowe lotnisko w Siemirowicach potrzebuje połączenia kolejowego. PKP odbudowują 17 km odcinek z Lęborka do położonych opodal lotniska Cewic, po którym do 1979 roku kursować będą także pociągi osobowe. Tor do dzisiaj służy jako bocznica wojskowa.
Mamy rok 2002. Dawna wielka stacja Lauenburg jest dziś stacyjką Lębork, przelotową dla linii Gdynia - Szczecin, dodatkowo odjeżdża kilka pociągów dziennie do Łeby. Wielka stacja Bytów zarasta chwastami, a istnieje tylko dlatego, że czasem przetaczane są tędy pociągi towarowe do Kościerzyny przez Lipusz.
01.jpg 02.jpg 03.jpg
Przepust pod nasypem - okolice Jerzkowic

Przepust pod nasypem - przy Jeziorze Modrym (okolice Soszycy)

Przęsło mostu - okolice Soszycy

04.jpg 05.jpg 06.jpg
Most - w okolicy Soszycy

Kamień kilometrowy przy nasypie - okolica Czarnej Dąbrówki

Zerwany wiadukt w okolicach Kozina

Podróż z Lęborka do Bytowa odbyliśmy dzięki Bernardowi Sobczykowi, który w "Świecie Kolei" nr 5/2001 opisał historię tej linii.

Opracował: prof.wirt. Zoppoter
Zdjęcia: prof.wirt. Pętelka
© by Akademia Rzygaczy Members